Szétverte a vendég a lakását, a biztosító nem fizetett: ezt sokan nem tudják

Egyre többen választják a rövid távú bérbeadást befektetési céllal.

Az Airbnb vendégek gyakran okoznak kellemetlenséget a többi lakosnak, de olykor a bérbeadóknak is meggyűlik a bajuk velük.

Nemrég történt egy eset, amikor a vendégek konkrétan szétverték a lakást, a biztosító pedig vonakodott azt megtéríteni.

De köteles-e ebben az esetben fizetni a biztosító, ha hagyományos lakásbiztosításunk van? Megkérdeztünk pár biztosítótársaságot, mutatjuk a válaszokat.

A lakáspiac megállíthatatlanul dübörög, egyre többen vásárolnak befektetési céllal.

Nagyon sokan azzal kalkulálnak, hogy a megvásárolt lakásukat később bérbe adják, a mai piaci viszonyok között ezzel most akár 5-10 százalékos éves bruttó hozamot is elérhetnek.

Sokan viszont máshogy döntenek, és ezzel még a hosszú távú bérbeadásnál is sokkal magasabb éves hozamokra tehetnek szert. Magyarországon is gyorsan terjed az Airbnb, ennek pedig nem mindenki örül.

Gyakori konfliktusforrás egy-egy társasház lakói között, hogy a rövid távú bérlők hangosak, részegek, és gyakran kárt okoznak.

Ez a lakóknak kellemetlen, a lakás tulajdonosának pedig súlyos anyagi károkat okozhat. Persze nem baj, mert megtéríti azt a biztosító.

Vagy mégsem?

Korábban olvashattuk az Observeren, hogy egy londoni bérlés során a bérlő 200 fős házibulit szervezett a lakásba, amelynek a vége orbitális rongálás lett: a nem várt lakók megrongálták a bútorokat, tönkretették a liftet, mindemellett óriási szemetet hagytak.

A lakásban tömegverekedés is kitört, a rendőröket pedig ötször riasztották. Mindennek a vége az lett, hogy az Airbnb a végén nem is szerette volna megtéríteni a károkat.

Külföldön ugyanakkor elérhető biztosítás az Airbnb saját rendszerében.

Nem is véletlen, a Dailymail cikke szerint ugyanis a hagyományos lakásbiztosítás nem feltétlenül fizet rövid távú bérbeadás esetén. Hogy megtudjuk, mi a helyzet Magyarországon, megkérdeztünk három biztosítót.

Fizet a biztosító, ha a vendégek szétverik a lakást?

A lakásbiztosítás nem feltétlenül kell, hogy fedezze a bérbeadás során keletkező károkat, hiszen az egy újabb szerződéses viszonyt feltételez, azaz nem a biztosítást fizető használja az ingatlant.

A helyzet ráadásul speciális Airbnb esetén, amikor is a bérlés egészen rövid, akár egy-két napos is lehet.

Megkérdeztünk ezért pár hazai biztosítót, hogy a lakásbiztosítás fedezi-e az ilyen károkat. A Groupama válasza szerint lehetséges a szerződéskötés bérlés esetén is:

A lakás tulajdonosa köthet biztosítást abban az esetben is, ha az bérbe van adva.

Az, hogy a bérbeadás nem hosszabb, hanem rövidebb időtartamra szól, nem kizáró tényező.

Amennyiben a lakás tulajdonosa rendelkezik lakásbiztosítással és a bérlő hibájából kár keletkezik az ingatlanban és az biztosítási eseménynek minősül a szerződési feltételek alapján (pl. egy bekapcsolt állapotban otthagyott vasaló tüzet okoz), akkor a kár megtérül a tulajdonos biztosítása alapján.

Előfordulhat, hogy a lakást bérbevevő az ingatlan használata során kárt okoz a szomszédnak (pl. megnyitja a kádnál a fürdővizet és elfelejti elzárni, és ezzel leáztatja az alsó lakást), akkor ez a tulajdonos felelősségbiztosítása alapján szintén megtérül.

A bérbevevők által okozott és a biztosítási események között fel nem sorolt rongálási károkat a lakásbiztosítási szerződések viszont nem fedezik.

A válaszból tehát azt látjuk, hogy a tulajdonos kárát akkor is megtéríti a biztosító, ha azt a vendégek okozzák.

Az eljárás azonban némileg különbözik a hagyományos esettől, ekkor ugyanis a kárrendezés során a bérbeadási szerződést is be kell mutatni.

A Groupama szerint egyébként nem jellemzőek az ilyen káresemények, de a kockázata magasabb, mint egy család által használt ingatlan esetén.

A Generali válaszában azt közölte, hogy a hagyományos lakásbiztosítás a bérbeadás során keletkezett károkat nem fedezi. Náluk ugyanakkor köthető egy kiegészítő biztosítás ebben az esetben:

Házőrző otthon- es életmód biztosításunk vonatkozó kiegészítő terméke egyaránt segítségséget nyújt hosszú és rövid távú bérlés - például Airbnb - esetén ügyfeleinknek 2018 decembere óta.

Fedezetet nyújt arra az esetre, ha a bérlő kárt okoz az ingatlanban elhelyezett és a bérbeadó tulajdonát képező, az alapbiztosítás keretében biztosított vagyontárgyakban - feltéve, hogy a károkozás időpontjában a bérbe adott ingatlant a jogszabályi előírásoknak megfelelően üzemeltették, és a bérlő az ingatlant díjfizetés ellenében szállás céljára vette igénybe.

Normál kárrendezési folyamat keretében történik az ügyintézés. Új kiegészítő termék lévén, egyelőre nem kimutatható, milyen igény mutatkozik majd erre a termékünkre az ügyfelek részéről hosszú távon.

Amint látható, ez a biztosítási termék csak 2018 decembere óta, alig pár hónapja elérhető.

Azt azonban egyelőre nem lehet látni, hogy milyen igény mutatkozik erre. Mindez azt jelenti, hogy a tavalyi évig a sima lakásbiztosítás nem fedezte az Airbnb vendégek által okozott károkat. Hasonló választ adott az Allianz is:

Az Airbnb egy speciális jogviszony, hiszen ekkor a tulajdonos gazdasági tevékenységet és fizető vendégszolgáltatást folytat.

Az ilyen esetekben a lakásbiztosítás nem nyújt fedezetet a jelenlegi szerződési feltételeink szerint.

Az Allianz azt is hozzáteszi, hogy nekik nincs rövid távú bérlésre külön lakásbiztosítású konstrukciójuk.

Összességében tehát elmondható, hogy minden esetben informálódjunk a biztosítónktól, mert bár a hagyományos lakásbiztosítás nem fedezi az Airbnb vendégek által okozott károkat, egyes biztosítóknak lehetnek termékeik a bérbeadásra szabva.

Forrás: www.penzcentrum.hu