Az autózást preferálják a magyarok: a biciklizés veszített vonzerejéből

A magyarok az autózás szerelmesei - lényegében ez derül ki a K&H legfrissebb felméréséből, amely azt vizsgálta, hogy milyen közlekedési eszközt választanának a magyarok, ha szabadon dönthetnének erről. Az autó használat utcahosszal nyert, a válaszadók 65 százaléka részesíti előnyben ezt a megoldást. A tömegközlekedés csak 11 százalékuk számára vonzó, a bicikli 10 százalékos támogatottságot élvez. A megosztható, bérelhető járművek sem túl népszerűek.

Ha szabadon lehetne választani a különböző közlekedési eszközök - köztük a saját autó, busz, villamos, kerékpár vagy éppen megosztható, bérelhető járművek - közül, akkor a 30-59 éves magyarok túlnyomó része az autó mellett döntene - derül ki a K&H múlt év utolsó negyedévében készített felméréséből.

Pariban a bicikli és a tömegközlekedés

A megkérdezettek 65 százaléka közlekedne saját autóval. A harmincas korosztályban és a kisebb városokban, valamint a falvakban élők esetében 70 százalék feletti eredményt ért el az autó. A tömegközlekedést mindössze 11 százalék használná, ha szabadon dönthetne, mivel jár - igaz, Budapesten magasabb, 22 százalékos azoknak az aránya, akik a busz-, villamos-, metrójáratokkal közlekednének. A nők 15 százaléka választaná a tömegközlekedést, míg a férfiaknak csak a 7 százaléka. A tömegközlekedéstől hajszállal marad el a kerékpározás, amely a válaszadók 10 százaléka számára jelentene megfelelő alternatívát.

Az elmúlt években megjelent opciók, azaz a bérelhető, megosztható közlekedési eszközök - kerékpárok, rollerek, autók - népszerűsége alacsonynak mondható: a megkérdezettek mindössze 7 százaléka használná ezeket. A fennmaradó 7 százalék saját motorkerékpárt, robogót vagy akár elektromos rollert használna.

Milyen gyakran, mivel?

A kutatásból kiderül az is, hogy az autóhasználat gyakorisága nőtt tavaly az elmúlt évekhez képest: a 30-59 évesek 75 százaléka autózott hetente többször a múlt évben, szemben a 2021-es és a 2020-as 69, illetve 68 százalékkal. A korábbi években 2018-ban volt hasonlóan magas, 74 százalékos ez az arány, míg 2019-ben valamivel kevesebb, 72 százalék. A friss kutatási eredmények szerint tavaly a férfiak 80 százaléka használta rendszeresen az autóját, a nőknek viszont csak a 69 százalékára volt ez igaz.

A biciklizés veszített vonzerejéből a felmérés adatai szerint. Az elmúlt években - 2018 óta - 20-23 százalék kerékpározott rendszeresen, arányuk a múlt év utolsó negyedében 17 százalékra csökkent. Emellett a válaszadók majdnem negyede - 23 százaléka - tömegközlekedik rendszeresen, azaz jóval többen, mint ha szabadon dönthetnének ebben a kérdésben.

A K&H összeállításából kiderül, hogy az autózás népszerűsége támaszt ad az autóbiztosítások piacának. A társaság jelenleg összesen több, mint 1 millió gépjárműbiztosítási szerződést kezel, amely a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén ez 4,7 százalékkal, míg a casco biztosítás tekintetében 17 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.

Forrás: www.biztositasiszemle.hu